Er op LOS, er op uit.

Om de een of andere reden leek het Frans wel eens aardig om zo'n eilandje hier in de buurt te gaan bezoeken. Wat rondkijken bij de trips-verkopende stalletjes bleek het goedkoopste tochtje zo'n 700 Baht te kosten, EUR 17.50, maar ik had me nog niet over laten halen.

Woensdagavond kwam ik een oude bekende tegen, laten we haar voor het gemak maar weer Katja noemen. Deze dame weet zo ongeveer alles hier, dus ook maar eens bij haar geinformeerd of dat een aantrekkelijk uitje zou zijn. If you want go to Island, we go to Island tomorrow, was de reactie, en verder zou het wel goed komen. Nadeel van zo'n georganiseerd tripje is dat je precies om 09.30 klaar moet staan, er een lunch is inbegrepen die je misschien niet wilt, en dat je verder behoudens een aantal uren ter zelfbesteding niet veel te zien krijgt, je wordt op strand A gedropt en vanaf strand A ook weer afgevoerd.

Katja had natuurlijk andere plannen en 's ochtends werd eerst geconstateerd dat ik meer voor het zand en de rotsen geschikt schoeisel moest hebben. 'Waar gaan we die kopen", vroeg ik, en ze zei: "Give me money, you stay here, I buy, I buy cheaper. Nog geen vijf minuten later kwam ze terug met een paar schoenen die te groot waren, maar dat was geen probleem, ze waren al betaald, 190 Baht, en nu konden we ze probleemloos gaan ruilen. Zo'n praktische instelling daar houd ik wel van. De schoenen houden trouwens het midden tussen slippers en sandalen, ze zijn dan ook multifunctioneel, en uitgevoerd in tijdloos noir, zodat ze nog wel even meekunnen.

Vervolgens zijn we naar de haven gegaan en daar de boot naar Koh Larn (Koraaleiland) genomen. Katja denkt bijna aan alles, dus ik liet me lekker insmeren en een alleraardigst hoedje opzetten. Een minuut of veertig varen is het naar dit eilandje van ongeveer 4,5 x 2,5 kilometer. Aldaar op een van de stranden aangekomen kreeg ik een klein beetje het idee op een ze-hebben-me-hier-afgezet-en-ik-zou-bij-God-niet-weten-waar-ik-nu-naar-toe-moet-plek terecht te zijn gekomen, maar voordat die gedachte daadwerkelijk post kon vatten zat ik achterop 1 van de 2 scooters met chauffeur dit Katja inmiddels had gecharterd. Vanhier ging het naar een wat rustiger strand aan de andere kant van het eiland. 1 van de 50 grote twijfels in een mensenleven werd daar weggenomen: Ja, parelwitten stranden met een azuurblauwe zee en een oorverdovende stilte bestaan echt. Hier was 1 tentje waar wat gegeten en gedronken kon worden, in de verte een vermoedelijk hotel, en verder afgezien van wat zonaanbidders helemaal niets. Prachtig. Na een klein uurtje belde Katja de heren scooterchauffeurs weer op en die waren met 10 minuutjes ter plaatse. Het volgende onderdeel was familiebezoek. Daarvoor werden we weer naar een ander strand gereden. Fijn eilandje voor wielrenners trouwens, het gaat hier of 10% omhoog, of 10% naar beneden, meer smaken hebben ze niet. Ook op dit strand was het aangenaam rustig en om de familie gunstig te stemmen werden enkele trossen banaantjes aangeschaft. Met deze cadeaus durfden we ons wel te melden en we werden dan ook hartelijk verwelkomd door de talrijke aapjes die vrolijk meekomen tot op je strandstoel. Ook een andere grote twijfel: Zijn aapjes werkelijk dol op bananen?, kan bij deze dan ook worden geschrapt. Blijft vooralsnog over de grote vraag of het ook echt familie is en als ik zie hoe enthousiast we begroet werden laat ik u voorlopig nog even in onzekerheid.

De scooter-chauffeurs hadden ondertussen op ons gewacht en brachten ons nu naar de laatste lokatie, het drukste strand van Koh Larn, waar we wat hebben gegeten en gedronken en vervolgens weer een boot terug hebben genomen naar Pattaya. Kosten voor 2 personen voor zover vergelijkbaar met het georganiseerde tochtje van 700 B p.p:  4x enkele reis boot a 30 B is 120 B. 2 x lunch a 80 B is 160 B, is samen 280 Bath. Als extra's rekenen we dan 200 B voor elk 2 bier, 100 B voor elk een tros banaantjes, 300 B in totaal voor de scootersmet chauffeur, 100 B voor twee ligstoelen en 80 B voor vervoer van hotel naar haven vice versa, dan komt dat alles bij elkaar op 1060 Baht met z'n tweeen. Het gaat natuurlijk niet zo zeer om het geld, maar het is gewoon af en toe wel een sport om het lekker goedkoop te houden.

Gisterenochtend trouwens twee druppels regen, daarna weer helemaal niets. In totaal tot nu toe twee Hollanders tegengekomen, waaronder 1 bekende. 1 bij gezien, bijna ter grootte van een ping-pongbal (hoe kom ik daar nu weer op) en op Koh Larn een aantal libellen van reuzenformaat. Of waren het toch van die op afstand bestuurbare helikoptertjes? We zullen het nooit weten.